loading...
مجله اینترنتی ال فان
admin بازدید : 126 1392/02/06 نظرات (0)

خاتمي: مي‌ترسم از این که کدورت‌ها بیشتر شود

آخرين تلاش و رايزني‌هاي هاشمي براي انتخابات

در حاليكه فقط ۱۲ روز ديگر ثبت‌نام از داوطلبين كانديداتوري رياست‌جمهوري باقي مانده، يك شبكه خبري عربي منطقه خبر داد: رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران، روز یکشنبه آینده با اعضای کمپین حمایت از خود تشکیل جلسه خواهد داد و تصمیم خود در باره نامزدی در انتخابات را اعلام خواهد کرد.
 

به گزارش بهارنيوز، «العربیه.نت» مدعي شد: هاشمی رفسنجانی تصمیم به حضور در این جلسه را پس از جلسه با اعضای شورای هماهنگی اصلاحات گرفته است. گفته مي‌شود هاشمی در این جلسه، درباره دلایل نامزد نشدن خاتمی در انتخابات ریاست جمهوری و فشارهایی که در چهار سال اخیر بر منتقدان وارد آمده، سخن خواهد گفت.

اين سايت در ادامه نوشته است: این جلسه در حالی برگزار مي‌شود که گمانه‌زنی‌ها درباره نامزدی هاشمی‌رفسنجانی و محمد خاتمی در انتخابات ریاست جمهوری همچنان ادامه دارد. شمار قابل توجهی از اصلاح طلبان خواستار نامزدی خاتمی در انتخابات هستند او اما تاکنون نظری صریح و رسمی در این باره اعلام نکرده است.

در رابطه با خبر فوق، نظر يكي از نزديكان هاشمي را جويا شديم كه وي بيان نمود: روز يكشنبه را نه تاييد و نه تكذيب مي‌كنم اما به هرحال به دليل نزديكي به روزهاي ثبت‌نام، هم هاشمي و هم خاتمي قاعدتا بايد نظر نهايي خود را رسما به اطلاع عموم برسانند اما با توجه به رايزني‌ها و مشاوره هاي گوناگون اين احتمال هم وجود دارد حتي تا آخرين روز ثبت نام (21 ارديبهشت) نيز نظر قطعي ايشان به تاخير بيافتد.

از سوي ديگر، بك شنيده‌ موثق خبرنگار سياسي بهارنيوز حاكيست، آقاي هاشمي طي روزهاي جاري، «تا قبل از رسيدن موعد ثبت‌نام داوطلبان» قصد دارد آخرين تلاش‌هايش را با رايزني‌ها و شيخوخيت خود، به عمل آورده تا امكان مشاركت وسيع‌تر سلايق سياسي كشور كه مدنظر رهبري نيز مي‌باشد، در انتخابات پيش‌رو فراهم آيد كه بنا به نقل قول يك منبع آگاه، مسئله پايان يافتن حصر دو كانديداي  انتخابات دوره قبل و زندانيان بازمانده از سال 88 نيز جزو همين تلاش‌ها ارزيابي شده است، خصوصا اينكه در پي اظهارات ماه گذشته حبيب الله عسگراولادي، مبني بر اينكه اگر موضوع حصر آقايان موسوي و كروبي تا قبل از برگزاري انتخابات آينده حل نشود، دچار مشكلاتي خواهيم بود (منظورش از ايجاد مشكلات، به احتمال فراوان سطح مشاركت در انتخابات مي‌باشد)، به نظر مي‌رسد حتي طيف‌هاي وسيعي از اصولگرايان نيز چنين گشايش‌هايي را لازمه برون رفت از برخي‌بن بست‌هاي حاكم بر فضاي سياسي كشور خصوصا در آستانه انتخابات، ارزيابي مي‌كنند. 

در همين حال، شب گذشته از يك منبع ديگر نزديك به هاشمي شنيده شد كه كانديداتوري شخص خود او فقط در صورتي محتمل است كه خاتمي به هيچ عنوان زير بار كانديداتوري نرود، اما رايزني‌ها و تلاش‌هايي كه در ديدار سه‌شنبه با اصلاح‌طلبان به آن اشاره نموده، براي ايجاد و تسهيل فضايي است كه آقاي خاتمي براي ورود به صحنه داراي انگيزه شود.

گفتني اينكه آيت الله هاشمی رفسنجانی، در دیدار شامگاه سه‌شنبه با اعضای شورای هماهنگی اصلاحات گفت: در حال حاضر سوءمدیریت و لجاجت‌ها، راه و مسیر اصل انقلاب و نظام را مورد مخاطره قرار داده و لازم است دلسوزان و وفاداران به کشور، مردم و انقلاب مسئولیت خود را در برهه حساس کنونی به انجام برسانند.

او انتخابات آینده ریاست جمهوری را ''فرصت مناسبی برای تصحیح عملکردهای ناصحیح و ایجاد فرصت برای حضور همه سلایق و وفاداران به نظام و انقلاب در عرصه مشارکت عمومی و تصمیم گیری کشور'' خواند و تصریح کرده است: اگر مي‌خواهیم اقتصاد و معیشت مردم سامان مناسب یابد و فشارها و توطئه های قدرت‌های استکباری خنثی گردد، باید زمینه جلب اعتماد عمومی و حضور پرشور مردم و سلایق سیاسی گوناگون فراهم گردد تا با به نمایش گذاشتن وحدت ملی و انتخاب مسئول اجرایی مورد قبول اکثریت مردم، از همه ظرفیت‌های ملی، انسانی و نخبه کشور بهره برداری گردد.

 

خاتمی,کاندیداتوری خاتمی,اخبار انتخابات ریاست جمهوری

اظهارات تازه خاتمي

از سوي ديگر، حجت الاسلام سيدمحمد خاتمي هم روز چهارشنبه در ديدار با اعضای ستاد جوانان اصلاح طلب، مجددا گفت: الان قصد ندارم در باب نامزدی خود برای ریاست جمهوری اعلام نظر کنیم ولی فقط سؤال مي‌کنم که اگر حاکمیت هر دلیل فردی مانند من را نخواهد و به هر قیمتی نگذارد که علی رغم خواست شما بیاید، آن روز آنان که امیدوار بودند چه حالی پیدا مي‌کند؟ آیا کینه‌ها و دلخوری‌ها بیشتر نمی شود؟ طرف مقابل هم که هزینه ای پرداخته، آیا فضا را تنگ تر نخواهد کرد؟ بعضی مي‌گویند بیایید، همه چیز روشن مي‌شود، آنها جلوی شما مي‌ایستند و ما هم پشت شما مي‌ایستیم؛ من ابداً نمی خواهم این اتفاق بیفتد. من به فکر اصلاحات و به فکر جماعتی هستم که به هر حال به من لطف دارند هم هستم. اگر چنین وضعی پیش آید اوضاع از این هم بدتر مي‌شود.

وي همچنين گفت: موقعیت حساسی است و کار دشوار و در عین حال مردم مي‌خواهند از این وضع خارج شوند و طبعاً مطالباتی دارند. اگر تمام ارکان نظام، از رهبری گرفته تا تشکیلات روحانی و غیر روحانی و نهادهای مسؤول یا غیر مسؤول و قدرتمند همه همراهی کنند سال‌ها طول مي‌کشد که به نقطه صفر برنامه چهارم برگردیم، یعنی شرایط سال ۸۴.

رييس‌جمهور سابق كشورمان همچنين بيان كرد: مردم مي‌خواهند تورم وحشتناک، بی کاری گسترده، رواج نابسامانی و فساد و بی حرمتی و انزوا و فشارها و تحریم‌ها که روز به روز بیشتر شده خیلی زود رفع شود، ولی چه کسی مي‌تواند قول بدهد که اگر کارشکنی‌ها و موانع باشد مي‌تواند چنین کاری را بکند.

اگر حاکمیت منصفانه برخورد کند، مي‌توان کاری کرد، اما اگر همه در مقابل هم قرار بگیرند، همه مطالبات به سوی شما اصلاح‌طلبان خواهد آمد. اشتیاق و شوق هم از بین مي‌رود و حکومت هم سخت تر خواهد گرفت و به اصلاح‌طلبان و کشور لطمه جدی وارد مي‌شود.

آقاي خاتمي در پايان با صراحت گفت: من مي‌ترسم! مي‌ترسم از این که کدورت‌ها بیشتر شود و رویارویی‌ها افزون گردد و امیدها بار دیگر به یأس مبدل شود و حتی دشمن هم از این وضع سوء استفاده کند و باز هم مردم بیشتر تحت فشار قرار بگیرند.

آیا مي‌توان این انتخابات را تبدیل به فضایی کرد که دشمنی‌ها بیشتر نشود و زمینه ایجاد دیالوگ فراهم آید و گفت که این راهی که تاکنون انتخاب شده به ناکجا آباد منتهی مي‌شود. باید رویه‌ها عوض شود تا فساد ایجاد شده ریشه کن گردد و فضای امنیتی و حصر‌ها و حبس‌ها برچیده شود.

بهارنیوز

 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • لوگوی سایت

    آمار سایت
  • کل مطالب : 207
  • کل نظرات : 31
  • افراد آنلاین : 37
  • تعداد اعضا : 695
  • آی پی امروز : 98
  • آی پی دیروز : 12
  • بازدید امروز : 118
  • باردید دیروز : 14
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 2
  • بازدید هفته : 118
  • بازدید ماه : 715
  • بازدید سال : 8,956
  • بازدید کلی : 371,093